You are currently viewing Az anime filmek költségvetése feltárja Hollywood legnagyobb problémáját

Az anime filmek költségvetése feltárja Hollywood legnagyobb problémáját

Az animációs filmek a kasszáknál jól teljesítenek, miközben a hollywoodi animációs filmek száma egyre csökken, főként a felduzzadt költségvetések és a csökkenő bevételek miatt. Az anime növekvő globális népszerűsége számos országot meghódított, de van egy terület, ahol csendben uralkodik. Az anime felemelkedésével párhuzamosan a nyugati animáció kissé visszaszorult, különösen, ami Hollywoodot illeti. Ezek a különbségek főként a produkciók költségvetésében mutatkoznak meg, nem beszélve a megtérülésükről.

Az anime-filmek költségvetése elenyésző a Disney, a Warner Bros. és más cégek animációs filmjeihez képest, bár emiatt sokkal jobb bevételeket érnek el a kasszáknál. Ez számos tényezőre vezethető vissza, leginkább az animeipar munkakörülményeire. Ennek eredményeképpen az anime miatt a hollywoodi animációs filmek felduzzadt költségvetése komoly vizsgálat alá kerül.

2022 volt az egyik legrosszabb év a hollywoodi animáció számára

Összességében 2022 katasztrofális volt az animációs és gyerekfilmek számára Hollywoodban. Kevesen emlékeznek még a megkésve bemutatott Paws of Fury: The Legend of Hank című filmre, amely viszonylag kis költségvetése (45 millió dollár) ellenére is alulteljesített. A DC League of Super-Pets csak mérsékelt sikert aratott, ugyanis 90 millió dolláros költségvetésből 200 millió dollárt hozott. Bár ez meglehetősen tisztességes sikernek hangzik, figyelembe kell venni, hogy a film marketingköltségvetése valószínűleg kétszeresére duzzasztotta az utóbbi számot. A DreamWorks filmje, A Bad Guys jobb sikert aratott, 250 millió dollárt hozott körülbelül 69-80 millió dollárból, de az év legnagyobb hollywoodi teljesen animációs filmje könnyedén a Minyonok: Gru felemelkedése. A 2015-ös Despicable Me előzményfilm folytatása 80 millió dolláros költségvetésből közel 1 milliárd dolláros bevételt hozott.

Ez úgy hangzik, mintha a sikerek crescendója lenne, de Hollywood legnagyobb animációs forrása nagyot bukott. A Toy Story laza „spinoffja” például figyelemre méltó bukás volt, alig több mint 200 millió dollárt hozott, ugyanilyen magas költségvetés mellett. Ugyanez volt a helyzet a Strange World-dal is, amely bár kisebb, 135-180 millió dollár körüli költségvetéssel készült mindössze 75 millió dollár körüli bevételt hozott. Ezeknek a filmeknek a költségvetése a nagy hollywoodi blockbusterekével volt egyenértékű, mindkét film hasonló vagy nagyobb költségvetéssel rendelkezett, mint a Top Gun: Maverick című megasikerhez képest. Mondanom sem kell, hogy az animációs filmeknek óriási gondot okoz a költségvetés, és ez határozottan csökkenti a profitjukat. Másrészt az anime-filmek talán jobb receptet kínálnak a sikerhez, ha animációról és filmről van szó.

A 2020-as éveket az anime filmek uralták a kasszáknál

Az anime-filmek elmúlt évekbeli hatalmas sikerét elsősorban a Demon Slayer: Mugen Train hatalmas bevételei mutatják. A hihetetlen animációiról ismert, népszerű manga és anime franchise alapján készült film gyártási költségvetése 16 millió dollár volt. Bár természetesen nincs mit lenézni, ha ez a legtöbb mozilátogató zsebébe belefér, ez még a legolcsóbb hollywoodi animációs filmekhez képest is csekély összeg. Ennek ellenére jelentős animefilmes produkciónak számított, és ezt bizonyítja, hogy több mint félmilliárdos bevételt hozott a kasszáknál.

Dragon Ball banner

A Jujutsu Kaisen 0: The Movie hasonló költségvetésből közel 200 millió dollárt hozott, a One Piece: Red film több mint ekkora összeget hozott. Amit a hazai mozikba is levetítenek. Ironikus módon a tiszteletre méltó Dragon Ball-franchise volt a gyengébb teljesítményű ezek közül, bár a 2022-es Dragon Ball Super: Super Hero című film még így is jól teljesített, több mint 100 millió dollárt keresett olyan költségvetésből, ami nem lehetett sokkal több, mint az előd Dragon Ball Super: Broly (8,5 millió dollárból készült). A legnagyobb különbség a legtöbb anime-film és hollywoodi társaik között az, hogy CGI helyett hagyományos animációt használnak, előbbihez Japánban általában jobban értenek.

Hasonlóképpen, a hollywoodi animációs filmek drágaságának egyik fő oka a híres szinkronszínészek használata. Ez a tendencia évtizedekkel ezelőtt kezdődött, és ma már nagyrészt ismert hollywoodi színészeket használnak rajzfilmekben olyan színészek helyett, akik kizárólag szinkronszínészként dolgoznak. Ezeknek a színészeknek a költsége, sőt jelenléte is megkérdőjelezhető, mivel ritkán csábítják el azokat a gyerekeket, akiket ezek a filmek elsősorban megcéloznak. Japánban viszont egy egész al-iparág foglalkozik az anime szinkronszínészettel, és még a jól ismert színészeknek sem fizetnek közel sem annyit, mint Hollywoodban. Ez azonban az anime szomorú valóságát mutatja be, miszerint sokan, akik ezeken a produkciókon dolgoznak (különösen maguk az animátorok), nem kapnak jó fizetést, és általában túlhajszolják magukat a szolgáltatásaikért. Ugyanez tapasztalható a manga- és webtoon-gyártásban is, ahol a több millió dolláros franchise-ok mögött álló tehetségek gyakran rossz egészségben és a szegénység közelében tengődnek.

Néhányan megjegyzik, hogy a Pixar és a Disney filmekben sokkal részletesebb animációkat láthatunk, bár ez vitathatatlanul sok hűhó semmiért. Bár a szakértői animációt mindig értékelik, ez nagyrészt olyasmi, amit az átlagos mozilátogató, sőt, még néhány filmrajongó is teljesen figyelmen kívül hagy. Az ilyen technikákban látott innováció a fizető közönség feje fölött megy el, így kérdéses, hogy mennyire van szükség az egészre. Persze, az eredmény jobb megjelenésű és folyékonyabb képkockákat eredményez a filmek számára az anime-hez képest, de ez aligha olyasmi, amit még a kritikusok is megjegyeznek, hacsak az említett animáció nem különösen szörnyű és mesterkélt.

Úgy tűnik tehát, hogy összességében az anime rendelkezik a jobb ötletekkel, amikor a vizuális látványosság és a költségvetés egyensúlyáról van szó. Ennek egy részét az iparban a kevésbé vonzó fizetések korlátozzák, de úgy tűnik, hogy Hollywood a legtöbbször túlságosan az ellenkező irányba megy, hogy nem sok nyereséget érjen el. Ez talán annak a tünete, hogy nyugaton egyre inkább kivágják az animét, miközben az anime nem tesz mást, csak növekszik a hatósugara és a bevétele.

Vélemény, hozzászólás?